Pas op met te lang doorlopen met een kapotte meniscus

Pas op met te lang doorlopen met een kapotte meniscus

Als je onlangs een knieblessure hebt opgelopen, dan wil je weten hoe je daar goed mee omgaat. Een van de vragen die je je waarschijnlijk stelt is wat er gebeurt bij te lang doorlopen met een kapotte meniscus. Deze blog is bedoeld om je te helpen om goed met je blessure om te gaan. Daarnaast geven we enkele tips over hoe je kunt lopen zonder je zorgen te maken over de blessure. Alsmede welke activiteiten je wel en niet kunt doen met een gescheurde interne meniscus.

Wat is een meniscus?

Drie botten vormen het kniegewricht, dat fungeert als een scharnier om beweging te bieden waar de dij het onderbeen ontmoet. Het dijbeen (femur) ontmoet het grote bot van het onderbeen (tibia) bij de knie. Aan de voorkant beschermd door de knieschijf (patella). De menisci zijn twee halvemaanvormige stukjes kraakbeen die als schokdempers werken.

Daarnaast helpen de menisci de botten te stabiliseren. Ook spelen ze een rol bij het gesmeerd houden van de knie met synoviale vloeistof. Dit wordt vrijgegeven door een dunne, gladde weefselvoering die het synoviale membraan wordt genoemd. Bij een gezonde knie werken al deze onderdelen soepel samen en wordt de wrijving tot bijna nul gereduceerd.

De twee menisci in elke knie zijn de mediale en de laterale. De mediale meniscus bevindt zich aan de binnenkant van de knie. De laterale meniscus bevindt zich aan de buitenkant van de knie en is beweeglijker. Als je loopt verschuiven de krachten op de knie van de ene meniscus naar de andere. Ze  kunnen 2-4 keer jouw lichaamsgewicht bedragen. Als je rent en springt zijn deze krachten vele malen groter.

Het gevaar van te lang doorlopen met een kapotte meniscus is dat je klachten zullen verergeren. Sommige mensen ervaren ook een knak in de knie. Met een goede benadering is een operatie echter niet altijd nodig.

Mag je wandelen met een kapotte meniscus?

Specialisten zeggen dat het maken van korte wandelingen met een gescheurde meniscus gunstig is, omdat het de spieren versterkt. Het is echter belangrijk om rekening te houden met de volgende aspecten:

  • In de dagen direct na het letsel is er waarschijnlijk zwelling in het gebied. Gedurende deze tijd is het raadzaam om te rusten.
  • Als je je de eerste dagen moet verplaatsen, doe dit dan met krukken. Dit om het gebied niet te overbelasten en de blessure niet erger te maken.
  • Als de zwelling is afgenomen, kun je beginnen met korte wandelingen van maximaal 30 minuten, waarbij je een kniebrace gebruikt.

Beweging versnelt het herstel van de meniscus, daarom is het altijd aan te raden om te lopen als er geen acute pijn is.

Wat moet je niet doen met een gescheurde meniscus?

Met een gescheurde interne meniscus moet elke oefening die pijn of symptomen zoals vergrendeling, klikken en instabiliteit veroorzaakt, worden gestopt. Daarnaast is het raadzaam om de eerste dagen, het been hoog te houden en soms een verband aan te brengen. Op deze manier kan ophoping van synoviaal vocht worden voorkomen. Het moet echter ook ten koste van alles worden vermeden:

  • Abrupte veranderingen van richting of snelheid
  • Springen
  • Hurken
  • Herhaalde knierollen
  • Contactsporten

Bij trappen lopen is het belangrijkste om naar je lichaam te luisteren. Als er geen pijn is mag het, maar je moet voorzichtig zijn met buigen en draaien.

Tips om je knie met kapotte meniscus te versterken

Om je knie met kapotte meniscus te versterken kun je een reeks oefeningen doen die we hieronder beschrijven. We raden je echter aan een fysiotherapeut of osteopaat te raadplegen. Dit om jouw knie te beoordelen en de meest geschikte behandeling voor te stellen. De oefeningen die het meest worden aanbevolen door specialisten zijn de volgende:

Tips om je knie met kapotte meniscus te versterken

• Knie extensie. Ga op de grond liggen en plaats de hiel van het geblesseerde been op een opgerolde handdoek. Zodat deze ongeveer 15 cm hoog is. Houd de positie ongeveer twee minuten vast. Herhaal dit 2 of 3 keer.

• Buig je knie. Probeer je hielen naar je billen te brengen. Je kunt zo vaak herhalen als je wilt, zolang er geen pijn is. Begin bij voorkeur voorzichtig.

• Kuit strekken. Dit is een zeer effectieve oefening. Je moet naar de muur kijken en je handen op ooghoogte plaatsen. Strek een been achter je uit en houd je voet plat op de grond terwijl het andere been gebogen blijft. Houd de positie 15-30 seconden vast.

• Doe squats met een pilatesbal.

• Ga op de grond liggen en voer leg raises uit.

Conclusie

Beweging is goed en je mag wandelen met een kapotte meniscus. Je moet altijd wel pijnbewust zijn. We hebben eenvoudige oefeningen gegeven die een grote hulp kunnen zijn bij jouw herstel. Maar vergeet niet dat je in het geval van pijn het beste kunt stoppen. Ongeacht de oefening of activiteit die je aan het doen bent.

 

Lees ook eens: