Wanneer loont het om een auto te importeren?

Misschien wist je het (nog) niet, maar de tweedehands automarkt in Nederland is ongeveer net zo uit balans als de huizenmarkt in Amsterdam. Dat wil zeggen – heel erg uit balans. Er zijn veel meer vragers naar tweedehands auto’s dan aanbieders, en dat betekent dat er veel Nederlanders zijn die op zoek gaan naar een tweedehands auto in het buitenland, om deze dan vervolgens te importeren naar Nederland. Wat zijn de voordelen hiervan en is het rendabel? Wij vertellen het je in dit artikel.

Personenauto’s uit het buitenland

Vooral personenauto’s worden veel geïmporteerd, met name vanuit Duitsland of Frankrijk. De cijfers blijven de afgelopen jaren steeds meer toenemen. In Duitsland is er bijvoorbeeld een stuk meer keuze op de automarkt, en liggen de prijzen gemiddeld iets lager, ook al scheelt het niet veel. Omdat er in Luxembourg ene heel laag btw-tarief is, zou je ook daar nog terecht kunnen.

BPM berekenen

Om te weten of het voordelig is of niet om een auto te importeren uit het buitenland, is het handig om eerst het BPM te berekenen. In Nederland is de grootste kostenpost van de aanschaf van een tweedehandsauto de BPM die afgedragen dient te worden. In Frankrijk en Duitsland wordt geen gebruik gemaakt van BPM, wat dus heel veel financiële voordelen met zich mee zou kunnen brengen. Er moet echter niet vergeten worden dat ook over een geïmporteerde auto in Nederland uiteindelijk alsnog BPM betaald moet worden.

Het BPM bestaat onder andere uit de CO2-uitstoot van de auto. Voor sommige zuinige auto’s hoef je zelfs helemaal geen BPM te betalen! Een ander belangrijk deel van de BPM (het deel wat de belastingdienst hanteert) is de waardevermindering van de auto. Voor een auto van 20 jaar oud hoeft minder BPM betaald te worden dan voor een gloednieuwe auto.

Wil je zelf je BPM berekenen, dan is dat het het slimst om te doen met behulp van een forfaitaire tabel.

Inruilen is niet mogelijk

Ook al zitten er veel voordelen aan het importeren van een auto uit het buitenland, maar een belangrijk nadeel is dat je je oude auto niet kunt inruilen. Je zult deze in Nederland tweedehands moeten doorverkopen. Het grootste nadeel hieraan verbonden is dat het je veel tijd en moeite zal kosten om dit apart te verkopen.