Goed slapen is belangrijk, hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Goed slapen, we weten allemaal dat het goed voor je is. Maar hoe belangrijk is het eigenlijk om goed te slapen? En hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Gezonder en langer leven

Door goed te slapen krijg je een betere gezondheid, ben je minder vaak ziek en leef je langer. Dat zijn de belangrijkste voordelen van een goede nachtrust. Je kunt je dus ook voorstellen dat het niet zo goed voor je is als je met slaapproblemen kampt. Toch heeft maar liefst 10% van de bevolking last van (chronische) slaapproblemen wat kan leiden tot slaapgebrek.

Naast de gezondheidsvoordelen heeft goed slapen nog meer voordelen. Wat denk je van je concentratie? Die is echt beter als je lekker geslapen hebt. Hetzelfde geldt voor je humeur, slecht slapen heeft een negatief effect op je gemoedstoestand. Daarmee hangen ook je creativiteit, uithoudingsvermogen en zelfs je uitstraling samen. Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld donkere kringen onder hun ogen door slaapgebrek. Bovendien neemt je zin in seks af als je moe bent, en krijg je juist meer zin in ongezond eten (vet, suiker), wat je gezondheid ook niet ten goede komt. Goed slapen is dus belangrijk.

Hoe zorg je voor een goede nachtrust?

Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat je goed of juist niet goed slaapt. En als je een keer een slechte nacht, of een paar slechte nachten, hebt, is er ook nog niet direct iets aan de hand. Als je over het algemeen maar genoeg nachtrust krijgt.

Je beddengoed is een belangrijk element in hoe je slaapt. Een tip is om onder een ganzendons dekbed te gaan slapen. Dit is lekker luchtig en heeft veel volume, maar is tegelijkertijd ook licht (zo licht als een veertje!), en dat maakt dat je er helemaal in weg wil kruipen. Daarnaast is het goed isolerend én vochtafdrijvend, dus of het nu koud of warm is, jij blijft op nagenoeg dezelfde temperatuur de hele nacht. Dit is belangrijk om in slaap te komen en te blijven. Combineer je dekbed met een katoenen dekbedovertrek, dat neemt ook goed vocht op en blijft lekker fris.

Stressvrij slapen

Zorg daarnaast voor voldoende frisse lucht op je slaapkamer en zet bij voorkeur de verwarming niet aan. Als je hoofd vol zit met gedachten en ideeën kun je ook niet lekker slapen, dus maak je hoofd lekker leeg voordat je gaat slapen. Doe dat liever met een boek dan voor de tv of met je smartphone. Ook goed is om even te gaan mediteren of ademhalingsoefeningen te doen om relaxed te worden. Een lekker warm bad, met kalmerend badschuim, kan ook wonderen doen. En tenslotte: ga gewoon lekker slapen. Zorgen zijn voor morgen, als je weer helder en uitgeslapen aan je dag begint!