Refurbished iPhone 8 Garantie: Waar moet je op letten bij de garantie?

Als je ervoor kiest om een refurbished telefoon te kopen, brengt dat veel voordelen met zich mee. Je krijgt eigenlijk een nieuwe telefoon, voor een veel zachtere prijs. Maar als je een refurbished toestel koopt, dan komen daar vaak een aantal extra voorwaarden bij kijken waar je wel rekening mee moet houden. Daarom verzamelen we in dit artikel een aantal tips die je een beetje op weg helpen als je een refurbished toestel wil aanschaffen.

Een refurbished toestel uitgelegd

Met een refurbished toestel wordt een tweedehands (en verbeterd) toestel bedoeld. Maar niet eentje die je van je familie erft of op marktplaats vindt, eentje van een elektronica- of telefoonwinkel. Zij ontvangen oude telefoons en herstellen en repareren ze tot ze weer in bruikbare staat zijn. Bij een telefoon met een kapot scherm vervangen ze het bijvoorbeeld door een nieuw scherm, zodat het refurbished toestel klaar voor gebruik is. Eigenlijk zit een refurbished toestel dus tussen een tweedehands en nieuw toestel in. Maar hoe zit het nou eigenlijk met de garantie?

De garantie

Apple gebruikers hebben geluk. Koop je bijvoorbeeld een iPhone 8 refurbished, dan kom je normaliter in aanmerking voor de reguliere iPhone garantie: die is 1 jaar voor zakelijke gebruikers en 2 jaar voor ‘gewone’ consumenten. Bij refurbished telefoons gelden er iets andere regels. Gelukkig voor consumenten is er sinds maart 2019 een Refurbished Keurmerk voor iPhones. Hiermee zorgt het Ministerie van Economische Zaken en Techniek Nederland ervoor dat consumenten beschermd worden. Dankzij dit keurmerk heb je 12 tot 36 maanden garantie op refurbished telefoons.

Verschil per aanbieder

Deze garantie kan wel verschillen per aanbieder. Zorg er dus voor dat je voor aanschaf van een refurbished toestel goed de voorwaarden van de garantie checkt: geldt hij bijvoorbeeld voor 12, 24 of 36 maanden? En welke onderdelen vallen precies onder de garantie: accessoires bijvoorbeeld ook? En is die garantie beschikbaar bij de aanbieder, of zal je daar een derde voor moeten inschakelen?

Een aparte telefoonverzekering

De dekking van de garantie geldt niet voor val- stoot- of vochtschade. Wil je beschermd zijn tegen lelijke schades die je zelf veroorzaakt, sluit dan een aparte telefoonverzekering af. Dat kost vaak maar een paar euro’s extra per maand, maar is wel heel handig voor de onhandige mensen onder ons.