Surfboy, student, Rastafari of hippy, dat zijn de stereotypes van een cannabisgebruiker. Al zeker niet de hard werkende zakenman en nog minder de zakenvrouw. Onderzoeken naar profielen van cannabisgebruikers brengen echter verrassende resultaten aan het licht. Nu meer en meer staten in de VS en Canada recreatief cannabisgebruik toelaten, verandert ook de consument. Het beeld van de gewone man in de straat verdringt de alternatieve jongvolwassene met de joint. Behalve wiet investeert de gebruiker graag in attributen zoals wietgrinders en vapers. Gemiddeld geeft hij bij een aankoop 85 euro uit
Hoofdbrok in uitgaven cannabiswaren naar wiet
Van de 85 euro die cannabisgebruikers uitgeven gaat 46,2% naar marihuana. Een derde van het bedrag wordt besteed aan attributen om joints te rollen, te roken of te vapen. Wietgrinders die toppen malen bijvoorbeeld zijn een populair product. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende materialen zoals hout, acryl en metaal. Een ander attribuut dat vlotjes over de toonbank gaat, zijn de vapers zelf en de navullingen ervoor. Iets meer dan een tiende gaat naar concentraten en bijna 10% wordt besteed aan edibles.
Mannen ouder dan veertig grootste groep consumenten
Akerna, leverancier van technologie en software aan de cannabisindustrie, ontdekte in zijn onderzoek dat het niet vooral jongeren waren die cannabiswaren kochten. De grootste groep consumenten, bijna de helft, is ouder dan veertig. Deze leeftijdscategorie staat doorgaans financieel sterker dan studenten en dertigers en heeft daardoor een groter budget te besteden. Het is dan ook niet onlogisch dat veertigers meer consumeren maar het gaat wel in tegen het stereotype beeld van de cannabisgebruiker. Meer mannen dan vrouwen kopen cannabiswaren. Van de consumenten behoort 68% tot het mannelijke geslacht en 32% tot het vrouwelijke.
Niet meer alleen voor de lagere klasse
Cannabis wordt niet meer alleen geconsumeerd door gebruikers met een laag inkomen in de Verenigde Staten. De grootste groep consumenten woont in de voorstad en heeft een inkomen lager dan 60.000 dollar per jaar. De onderzoekers zien een verschuiving ontstaan. Zo zijn vooral edibles in opmars bij een bevolkingsgroep die in de stad woont en een inkomen heeft van meer dan 150.000 dollar per jaar. Deze consumenten zijn hoogopgeleid, blank en hebben een goede baan. Als verklaring daarvoor geven de onderzoekers de wijdverbreide beschikbaarheid van cannabis in de vorm van CBD. De verhoogde toegang tot de producten leidt tot een grotere bekendheid.
Cannabis als mainstreamproduct
In de Amerikaanse staten waar cannabis volledig gelegaliseerd is, wordt het geaccepteerd door 69% van de volwassenen. Ze consumeren het of staan ervoor open. Cannabisproducten gedragen zich als consumentenproducten met aandacht voor de verpakking en de branding. Net als populaire merken van frisdrank gaan ook de producenten van cannabiswaren in zee met bekende sterren. Sommigen zoals Snoop Dogg produceren zelf. De hiphopartiest heeft al zes jaar zijn eigen lijn met cannabisproducten.
Cannabis uit de criminaliteit halen, wijzigt het profiel van de gebruiker, zo blijkt uit de onderzoeken. Hoe meer de producten eruitzien als gewone consumentenproducten, hoe groter de acceptatie bij de bevolking.