Flyers: hét offline marketinginstrument

Last Updated on: 20th september 2021, 11:46 am

Geheel onterecht krijgt een flyer nog weleens de stempel nutteloos. En dat terwijl wij geloven dat een flyer juist nog een heel goed marketinginstrument is. Waarom wij dit vinden vertellen we jou graag in dit artikel. Lees je mee?

Een flyer maken is al heel oud. Al sinds men papier heeft uitgevonden worden er pamflets geschreven en later bedrukt. Maar dat betekent niet dat het direct iets oudbolligs is. Een flyer is een mooie manier om bij potentiele klanten of opdrachtgevers onder de aandacht te komen. Mits je het goed doet natuurlijk.

Zorg voor waarde

Want hoe zorg je ervoor dat jouw flyer niet bij het oud papier terecht komt? Allereerst door ervoor te zorgen dat jouw flyer ook daadwerkelijk iets te bieden heeft. Een flyer met waarde zorgt ervoor dat de flyer bewaard blijft. Denk bijvoorbeeld aan een mooie kortingscode. Want geld, dat gooien mensen maar zelden weg!

Daarnaast is een flyer natuurlijk tastbaar. Dus als je het is gelukt om met je flyer op het prikbord te belanden, dan is de kans groot dat je niet alleen fysiek blijft hangen. Maar ook mentaal in het brein van mensen. Simpelweg omdat ze, bewust of onbewust, naar je flyer kijken.

IJzersterk verhaal

Maar een flyer is natuurlijk niet alleen succesvol als je er een kortingscode op knalt. Een flyer wordt ijzersterk als het onderwerp klopt, als de boodschap staat als een huis en als de opmaak klopt. Dit alles kan je zelf doen, maar je kan hiervoor ook samen met een marketingstrateeg of een content creator om tafel zitten.

Flyeren werkt ook nog steeds omdat het vaak om grote aantallen gaat. Je gaat bijvoorbeeld in de stad staan om te gaan flyeren of je legt een stapel flyers neer op een beurs. En natuurlijk niet te vergeten het stoppen van flyers in iemands brievenbus. Als je 1.000 flyers of meer weet te verspreiden betekent het dat de kans dat iemand contact met je op zoekt groter wordt. Niet alle mensen die een flyer krijgen, zullen contact met je op zoeken. Maar als 10% tot 15% het wel doet dan hebben we het toch over 100 tot 150 potentiele klanten.

Meer marketingtools

Een flyer werkt dus nog steeds mits je het goed aanpakt. Denk hierbij aan het toevoegen van waarden. Zorg ervoor dat de boodschap klopt en dat de flyer er aantrekkelijk uit ziet. Op deze manier kun jij flyers inzetten als een marketingtool. Daarnaast zie je ook vaak dat mensen een flyer niet als enig middel gebruiken. Er zijn natuurlijk meer tools die je kan inzetten en die je bereik en zichtbaarheid kunnen vergroten. Denk aan posters, advertenties of social media. Denk aan Facebook, Instagram of LinkedIn.

Heb je veel meer te vertellen dan wat je kwijt kunt in een flyer? Dan kan je er ook aan denken om een boek te gaan schrijven. Over het uitbrengen van een boek schreven wij eerder al een blog. Je leest het hier!

En als laatste willen we je nog vertellen: aan reclamemateriaal verspreiden op straat zitten regels. Kijk hiervoor even op het Ondernemersplein van de KVK.