De workout van Ronaldo – hou jij het vol? 

Samen met Lionel Messi domineert Cristiano Ronaldo het voetbal. Een van de meest gevierde atleten ter wereld overbluft iedereen met zijn vaardigheden op het veld en tonnen charisma. Op Instagram heeft hij meer dan 200 miljoen volgers. Maar de trofeeën en roem komen niet zomaar uit de lucht vallen. Achter deze prestaties gaat hard labeur verscholen. Al even legendarisch als Ronaldo zelf is zijn fitnessroutine. Het lijkt alsof deze voetbalgod nooit stopt met sporten. Maar het houdt hem wel in topvorm. Dat zien we op het veld. 

Als aanvoerder van het Portugese elftal zal Ronaldo een van de vele bekende voetbalgezichten zijn op Euro 2020. Portugal zit samen met Hongarije, Frankrijk en Duitsland in Groep F. De EK 2020 stand van deze group of death wordt interessant. Drie topploegen die al in de groepsfase tegen elkaar uitkomen. Het zal Ronaldo extra motiveren zich aan zijn strak fitnessschema te houden. Wil jij ook superfit de zomer in, kan je met onderstaande training een kans wagen.  

Tussen 3 en 4 uur per dag 

De dag begint vroeg voor Ronaldo, want hij staat om 6 uur ‘s ochtends op om te trainen, waarna hij om 8 uur ‘s ochtends 90 minuten rust voor hij om 9.30 uur ontbijt. Na een uur rust begint Ronaldo aan zijn ochtendtraining die opnieuw twee uur duurt waarna hij nog een dutje doet voordat hij van zijn eerste gezonde lunch van de dag geniet. Als hij geen andere verplichtingen heeft, rust de voetbalster opnieuw en eet hij zijn tweede lunch met salade om zijn lichaam een energieboost te geven. Om 22 uur volgt nog snel een zwemsessie en om 23 uur gaat hij slapen. Op een gewone dag sport hij tussen 3 en 4 uur.  

De typische trainingsweek van Ronaldo 

Maandag 

Circuittraining waarbij je onderstaande reeks oefeningen drie keer uitvoert: 

Barbell Squat (8x) 

Box Jump (8x) 

Broad Jump (8x) 

Jumping Lunge (8x) 

Lateral Bound (8x)  

 

Dinsdag is rustdag  

 

Woensdag 

Opnieuw circuittraining maar met focus op de armen: 

Burbee Pullup (10-15x) 

Bench Dips (20x) 

Pushups (20-30x) 

Medicine Ball Toss (15x) 

Push Press (10x) 

 

Donderdag werkt Ronaldo op de quadriceps en cardio: 

Power Cleans (5x per set en vijf sets in totaal) 

200 meter sprint en dat acht keer. 

 

Vrijdag staan buikspieroefeningen op het programma. 

One-Arm Side Deadlift: 5x per arm en dat drie keer 

Dumbbell One-Legged Deadlift: 10x per oefening. De oefening twee keer uitvoeren. 

Knee Tuck Jump: 3 reeksen van 10-12 keer per oefening. 

Overhead Slam: 3 reeksen va 10-12 keer per oefening. 

One-Leg Barbelli Squat: 5x per oefening en deze twee keer uitvoeren. 

Hanging Leg Raise: 10-15x per oefening en deze drie keer uitvoeren. 

 

Zaterdag is opnieuw een rustdag.  

Ook zondag traint Ronaldo zijn uithouding met een cardiotraining. 

Touwtjespringen: 10x. Tussen de oefening 1 minuut pauze. 

Resistance Sprinting – 50 meter per oefening en deze tien keer herhalen. 

 

In een interview met de bekende journalist Piers Morgan zegt Ronaldo dat hij soms nog extra naar de fitness gaat als hij tijd over heeft. Ook bij zijn collega topvoetballers staat hij bekend om zijn onweerstaanbare drang om steeds te willen sporten.