Last Updated on: 20th mei 2021, 02:03 pm
Linkbuilding is tegenwoordig een zeer belangrijk onderdeel van SEO marketing, oftewel zoekmachine optimalisatie. Met de juiste linkbuilding is het mogelijk om jouw website veel beter vindbaar te maken online. Hierdoor verhoog je de kans dat potentiële klanten op je site terecht komen en kan ook de omzet van je bedrijf stijgen. Het is daarom ook iets waar steeds meer mensen in investeren. Bovendien bieden ook steeds meer online marketeers speciale backlink pakketten aan. Maar wat is linkbuilding nu precies? En wat zijn de voordelen hiervan? En is het écht belangrijk om hier werk van te maken? Dat én de grootste voordelen van linkbuilding lees je in dit artikel!
Definitie van linkbuilding
Maar wat is linkbuilding nu precies? Veel ondernemers geloven dat dit simpelweg het verkrijgen van zoveel mogelijk links naar jouw website is. Dit is echter niet geheel terecht. De robots van Google zijn namelijk niet meer zo gemakkelijk te foppen. Wanneer linkbuilding verkeerd wordt aangepakt, dan kan dit zelfs als spam worden beschouwd en zal de kwaliteitsscore van je bedrijf een stuk gaan kelderen. Daarom is het beter om linkbuilding te definiëren als het verkrijgen van relevante links naar jouw site.
Dit betekent dat de links echt op relevante sites of in relevante artikelen geplaatst moeten worden. En niet lukraak, maar echt met een betekenis. Ben je bijvoorbeeld schilder? Dan is het fijn als een woonblog iets schrijft over de verschillende mogelijkheden om schilderwerkzaamheden uit te besteden en daarmee ook een linkje naar jouw website plaatst. Hierbij krijgt de lezer niet alleen relevante informatie voorgeschoteld, maar heeft de link ook echt meerwaarde voor het artikel. En daar is Google naar op zoek. Pas dan zal linkbuilding echt iets doen voor de waarde van jouw website.
Denk ook zeker niet dat je na één keer investeren in linkbuilding direct het hele jaar klaar bent. Je kunt in een paar dagen tijd meer dan honderd links laten plaatsen, maar echt natuurlijk komt dit niet over. Daarom is het beter om iedere week of meerdere keren per week ergens een link te laten plaatsen. Dat is een stuk natuurlijker en levert op de lange termijn ook veel meer conversie op.
Voordelen van goede linkbuilding
Investeren in linkbuilding kan verschillende grote voordelen hebben.
Op de eerste plaats natuurlijk het feit dat extra backlinks meer bezoekers kunnen genereren. En dit is met name een fijn idee als ze in relevante artikelen of op relevante sites zijn geplaatst. Grote kans dat deze bezoekers namelijk echt een doel hebben met hun bezoek. Hierdoor is de kans groter dat ze van jouw diensten gebruik zullen maken of een product gaan kopen. Dat leidt uiteindelijk tot meer omzet voor jouw bedrijf.
Het grootste voordeel is toch wel dat zoekmachines websites met veel goede backlinks ook een hogere kwaliteitsscore toebedelen. Hoe meer je investeert in goede backlinks, hoe hoger de site uiteindelijk in de zoekresultaten terecht zal komen. Dit gaat echter niet in één keer. Investeren in linkbuilding kost tijd en ook voordat dit wordt opgepikt door Google. Toch is het een zeer effectieve methode om jouw site beter vindbaar te maken op de digitale markt.