De e-bike is steeds populairder: ook bij jonge mensen!

We willen steeds luxer en mooier fietsen en als het effe kan doen we dat het liefst elektrisch. De cijfers liegen er niet om: de e-bike wint al jarenlang in populariteit. En niet alleen onder ouderen. Juist in de stad is de elektrische fiets in trek bij jongeren. Zo blijkt uit de jaarcijfers van brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag.

E-bike meest verkocht

De gemiddelde verkoopprijs van de nieuw verkochte fietsen lag in 2018 op 1.207 euro. Dat is ongeveer 200 euro meer dan een jaar eerder. En die prijsstijging is vrijwel geheel toe te schrijven aan de elektronische fietsen. Zowel de omzet uit e-bikes als het aantal verkochte exemplaren is in 2018 met bijna veertig procent gestegen, weet het Parool te melden. Werden in 2017 nog 294.000 e-bikes verkocht, waren dat er in 2018 maar liefst 409.400.

Dat maakt van de elektrische fiets het meest verkochte type fiets van Nederland. Voor het eerst is de fiets met een accu zelfs vaker verkocht dan de ‘ouderwetse’ stadsfiets. Voorzitter van de Accell Group Wouter Jager voorspelt zelfs dat een moter in je fiets het ‘nieuwe normaal’ wordt. ,,Over een paar jaar heeft niemand het nog over een e-bike”, stelt hij tegenover de journalist van het Parool.

Marktaandeel e-bike stijgt verder

De verwachting is dan ook dat het marktaandeel van de elektrische fiets in hoog tempo zal doorgroeien. Voor 2019 wordt voorspeld dat zeker de helft van alle nieuwe fietsen een motor heeft. En dan zijn het echt niet alleen maar bejaarden die daar op rijden, aldus Jager. Het comfort verkoopt zichzelf. Ook het jongere publiek hoeft niet verschillende e-bikes testen te zien voor ze overtuigd zijn.

Bovendien gaan de ontwikkelingen maar door. Zo zijn er elektronische mountainbikes die ondanks de motor en accu gewoon een lichtgewicht frame hebben. Er zijn race- en bakfietsen met een motor op de markt. En sinds niet al te lange tijd zijn er zelfs e-bikes waarbij de accu geheel is geïntegreerd in het frame, waardoor je amper ziet dat het een elektrische fiets is.

Elektrische fietsen blijven innoveren

De volgende stap zou zijn dat er zonnecellen in je fiets zitten, die je accu automatisch bijladen. Dan hoef je weer wat minder vaak naar een oplaadpunt. Hetzelfde geldt voor een dynamo die je accu bijlaadt wanneer je remt. Ook wordt er gewerkt aan een verbinding tussen de e-bikes en het internet, zodat je via een app op je telefoon kunt zien hoe vol je batterij nog zit, of het tijd is voor onderhoud en of je fiets nog wel veilig is.

Alleen de echt jonge kinderen zullen waarschijnlijk altijd blijven fietsen zonder trapondersteuning. Simpelweg omdat de fietsen met een motor te zwaar zijn voor de allerkleinsten. De gewone fiets waarbij je volledig op eigen kracht vooruit moet trappen, zal volgens de RAI vereniging een echte niche worden. Maar ook die groep wordt steeds kleiner. Want bij de fietsen voor kinderen vanaf acht jaar – met een wielmaat van 24 inch – is trapondersteuning wel al mogelijk.