Welk E-bike motortype past het beste mij?

Ben je de hoge brandstofprijzen zaten wil je op een slimmere manier naar het werk forenzen? Een e-bike kan de juiste oplossing zijn. Maar hoe kies je het voor jou ultieme exemplaar uit het aanzienlijke aanbod? Overweeg jij om een elektrische fiets te kopen? Let dan op het motortype van de e-bike. De motor van een e-bike kan zich in het voorwiel, het achterwiel of het midden van de fiets bevinden.

Een e-bike met voorwielmotor zie je het meest. De voorwielmotor schiet in actie als de fietser de pedalen laat ronddraaien en trekt de fietser als het ware vooruit. Vooral bij het maken van bochten of bij het behalen van lage snelheden kan het even wennen zijn en aanvoelen alsof de e-bike er met de fietser vandoor gaat. Het grote profijt van een voorwielmotor is dat de fietser zelf weinig kracht hoeft te zetten. Een e-bike met voorwielmotor is ideaal voor wie een budgetvriendelijke fiets zoekt en vooral over vlakke wegen fietst. Voor parcours met steile hellingen is de trekkracht van de motor in gebruik te beperkt en zal de fietser zelf een groot deel van het werk moeten leveren.

Een e-bike met achterwielmotor werkt in vergelijking het zelfde als een e-bike met voorwielmotor met een rotatiesensor: op het moment dat de fietser de pedalen laat draaien, profiteer de fietser van extra ondersteuning. Die extra kracht ontstaat vanuit het achterwiel. Ook het zwaartepunt van de e-bike ligt bij dit motortype achteraan. Die letterlijke duw in de rug voelt snel vertrouwd. Slippen is bij dit type e-bike zo goed als uitgesloten. De meeste modellen zijn verkrijgbaar met een derailleurversnelling: een groot voordeel voor sportieve fietsers die graag heuvelachtige gebieden opzoeken om te fietsen en van veel versnellingsopties gebruik willen maken.

Vele e-bike gebruikers vinden een e-bike met ondersteuning van een middenmotor natuurlijker aanvoelen. Dit motortype gebruikt een sensor die de hoeveelheid kracht je op de pedalen meet en de motor vervolgens aanstuurt om die kracht te verdubbelen. Tevens op steile hellingen geniet je van maximale ondersteuning en dankzij de centrale positie van de motor is de gebruiker zeker van een prefecte wegligging. Nog een pluspunt: om de wielen van je fiets te demonteren heb je geen specialist of speciaal gereedschap nodig. Voor mensen met weinig kracht in de benen is dit type dan weer minder interessant. Minder eigen kracht betekent namelijk ook minder ondersteuning.

Tip: het aantal Nm (Newtonmeters) geeft de kracht van de motor aan. Voor optimaal fietscomfort is 30 Nm een minimum. Wie graag sportieve ritten maakt op steil terrein kiest het best voor een motor van minstens 65 Nm.