2 essentiële punten bij het opzetten van een goedlopende webshop

Last Updated on: 17th januari 2023, 12:00 pm

 We kunnen vandaag de dag alles wat we nodig hebben online vinden en binnen een mum van tijd thuis laten bezorgen, terwijl dat tien jaar geleden nog onwaarschijnlijk leek. De sector van het online shopping breidt zich al jaren sterk uit. Tegenwoordig kunnen we zelfs onze dagelijkse boodschappen thuis laten bezorgen, ben je de broccoli voor het avondeten vergeten? Bestellen! Wc papier op? Bestellen! Shampoo nodig voor op reis? Bestellen! Nog steeds zijn er veel mensen die een webshop beginnen dus je bent zeker niet te laat wanneer je een goed idee of product hebt. In deze blogpost ontdek je nuttige adviezen voor het opzetten van jouw eigen webwinkel. Zo lees je bijvoorbeeld hoe je de webshop het best kunt indelen en welke betaalmogelijkheden je moet aanbieden.

Hoe staan de producten in de shop?


Eén van de belangrijkste dingen die je zult moeten begrijpen is dat wanneer jouw webshop eenmaal is gelanceerd, je niet ineens klaar bent met het werk. Het bijsturen, innoveren en optimaliseren is een voortdurend proces waarbij je constant aan de knoppen moet blijven draaien. De indeling van de winkel is een van de dingen die je absoluut kunt blijven verbeteren. Welke goederen toon je als eerst in de webshop? Wat verkoopt het best en welke producten hebben de hoogste winstmarges? Om continu te blijven meten kun je regelmatig een “A/B-test” uitvoeren. Met een A/B-test vergelijk je twee versies van jouw website (versie A en versie B) om zien welke van de twee de meeste conversie oplevert. Zo ontdek je telkens weer de beste productsamenstelling. 

Welke betaalmiddelen zijn essentieel?


Denk van tevoren ook goed na over de betalingsmethoden die je in de webshop wilt aanbieden. Mensen zijn er tegenwoordig aan gewend dat ze volledig naar eigen voorkeur hun betaling kunnen doen en zien dit ook het liefst op deze manier. Daarom is het verstandig om zoveel mogelijk betalingsmogelijkheden aan te bieden in de webshop. In Nederland is iDeal het meest populair als betalingsmiddel maar er is een toenemende hoeveelheid mensen die een creditcard aanvragen (meer informatie daarover vind je op www.icscards.nl). Daarnaast zien we een aanzienlijke toename in het gebruik van “achteraf betalen” zoals AfterPay en Klarna. Door alle mogelijke betaalopties aan te bieden sluit je niemand buiten en weet je zeker dat iedereen in staat is om jouw product(en) af te rekenen. Let wel op dat je als ondernemer voor iedere ‘provider’ die je aansluit ook kosten maakt.